Temperaturen boven de 30 graden: dat is feest voor ijsverkopers! Raketijsjes zijn nog altijd veruit het populairst in Nederland. Z24 peilde de prijsverschillen tussen de klassieker van Ola en huismerken van supermarkten.

Volgens het KNMI zullen we eraan moeten wennen: door de klimaatverandering komen hittegolven vaker voor. Kwamen de temperaturen van de afgelopen dagen in De Bilt een eeuw geleden ongeveer eens in de dertig jaar voor, inmiddels is de kans op een hittegolf eens in de drie jaar!

Al dagen ligt de middagtemperatuur boven de 25 graden. Zaterdag is naar verwachting de piekdag met een middagtemperatuur van gemiddeld meer dan 30 graden. Op de stranden kan het 21 graden worden en in het oosten van het land zelfs 36 graden.

Dit alles is uiteraard goed nieuws voor ijsfabrikanten; vooral makers van waterijs zullen blij zijn. Het favoriete ijsje van Nederland is volgens producent Unilever nog altijd Ola’s Raket, waarvan er jaarlijks zo’n 35 miljoen worden verkocht.

Op basis van een volume van 55 ml per stuk, kom je op bijna twee miljoen liter Ola Raketijs per jaar uit. En dat is ongeveer twee procent van de Nederlandse ijsconsumptie. Die lag volgens de Europese associatie van ijsmakers (Euroglaces) in 2012 (recentere cijfers zijn er helaas niet) op 85 miljoen liter.

Raket ijs: Ola en huismerken

In 2012 vierde Ola’s Raket zijn vijftigjarige bestaan als bestseller onder de waterijsjes. Het ijsje dankt zijn naam aan de ruimtevaarthype van de jaren zestig: het tijdperk van Joeri Gagarin en Star Trek.

De klassieke combinatie van rood (framboos), oranje (sinaasappel) en geel (ananas) is inmiddels door tal van copycats overgenomen.

Zo heeft elke supermarkt wel een huismerkvariant: Spacerunners van Lidl, niet te verwarren met Space Runners van Dirk van den Broek; en verder Spacelollies van Albert Heijn, Space Shuttles van Jumbo en Space Arrows van Vomar.

Prijsverschillen Raketijsjes

Raketijsjes van het huismerk zijn doorgaans goedkoper, maar ook de klassieke Raket van Ola is niet in alle supermarkten even duur, zo blijkt uit een nieuwe steekproef van Z24.

Het prijsverschil tussen identieke setjes van Ola’s Raket kan oplopen tot zo’n drie cent per ijsje bij de standaardprijzen. Jumbo en Dirk van den Broek zitten dan iets scherper in de markt dan bijvoorbeeld Albert Heijn.

De prijzen in de grafiek houden overigens geen rekening met stuntacties van het type 'tweede pak Ola voor de halve prijs'. Dergelijke acties kunnen wel veel uitmaken. Rond het hittegolfweekend biedt bijvoorbeeld Jumbo de Ola Raketjes aan met 30 procent korting, wat neerkomt op 0,13 euro per ijsje en heeft Vomar een actie die uitkomt op 0,17 euro per ijsje.

De huismerkprijzen liggen bij alle supermarkten lager dan de reguliere prijzen van Ola’s Raket. Hier zit Lidl scherp in de markt met een bodemprijs van 0,09 euro per Spacerunner (Gelatelli); maar let op: Dirk van den Broek verkoopt zogenoemde Space Runners van een andere leverancier, maar tegen dezelfde stuksprijs als Lidl.

Albert Heijns 'normale' Spacelollies zijn met 0,19 cent per ijsje pakweg twee keer zo duur als die van de prijsvechters.

Weet je nog goedkopere raketijsjes? Mail naar: [email protected]

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl